jo-landia

Odgruzowujemy je powolutku, głaszczemy każdą cegłę, kamień, z namaszczeniem podchodzimy do nadgryzionej
zębem czasu deski, belki czy okucia.
Nie jest naszym zamiarem stworzenie skansenu, ale marzymy o stworzeniu własnego, niepowtarzalnego miejsca,
gdzie chętnie będzie wpadać nasza dzieciarnia z wnukami, nasi przyjaciele.
Gdzie przydomowy warzywniak roztaczać będzie zapach ziół i kopru, gdzie dzieciaki będą mogły biegać na bosaka
(a uwielbiają !) i zrywać owoce prosto z sadu;
gdzie wiejski ogród będzie przypominał moje dzieciństwo z Podlasia, w którym nie zabraknie malwy, niezapominajki,
smagliczki, floksów, goździków brodatych, etc.
Będę zbierała grzyby, robiła przetwory, nalewki, ... a w międzyczasie dekoracje ślubno-weselne, bo bez tego jednak
nie potrafiłabym żyć.

środa, 20 grudnia 2017

Wokół wigilijnego stołu

Jesień zleciała nie wiem kiedy.

Rozpoczęliśmy sezon narciarski w Dolinie Słońca we Włoszech ... i zapewne na tym zakończymy. Jestem już na tym etapie, że cieszy mnie, że jeszcze zjeżdżam.

Przygotowania świąteczne zaczęłam sporo wcześniej, pozostało tylko pichcenie - kapustą kiszona moja, moja, uchowała się przed bielinkiem pod siatką, jesienny zbiór natomiast odbywał się w wysokich kaloszach, bo kapusta pływała na warzywniku. Kisiłam pierwszy raz i jest po prostu pyszna - przepis
Buraki, chrzan, włoszczyzna, jarmuż, grzyby suszone, nawet jabłka, bo tylko bardzo późne w tym sezonie obrodziły jakoś - to na pewno wpłynie na smak potraw wigilijnych i świątecznych. Z naszej uprawy, nawet ziemniaki, na które uparł się w tym sezonie mąż i wykopki były naprawdę imponujące. Mam nadzieję, że będzie pysznie.

Jesienny sezon przetworów to głównie czas spędzony z moją Sis, która dwukrotnie gościła na Mazurach. Buraczki w słoiki, solona włoszczyzna, keczup dyniowy, dżem z dyni i pomarańczy, kolejna porcja ziołowego  oleju, syrop z owoców czarnego bzu - ilości wręcz hurtowe. Rokrocznie zioła prowansalskie, bo są niewiarygodnie aromatyczne, podobnie jak olej ziołowy. Cudowny czas wspomnień z dzieciństwa, wspólnego włóczenia się po okolicy za skarbami natury i tworzenia z nich przeróżnych dekoracji.
Szczególnie zauroczyły nas mchy i porosty porastające stare drzewa, jakoś wcześniej nie zwróciłam na nie uwagi, szare "sałaty" z przyssawkami, zielone "bąbelki" z których powstały świąteczne drzewka.
Każde polano podkładane do pieca było dokładnie zlustrowane - zielona choinka z jałowca powstała na bazie uratowanego od spalenia polana.








betonowe choinki z kleju do styropianu





choinka z bąbelków mchu





Gwiazda z omszałej kory


"Betonowe" gwiazdy są oczywiście z mojego ulubionego kleju do styropianu, mąż zrobił mi formę ze sklejki. Nie było łatwo, ale jest.






pomysł - ja nie miałam się czym rządzić, robiłam z tego, co jeszcze w polu rosło, ale świetna inspiracja

Żeby nie było, że tylko naturalistycznie, wianek i choinka glamour z uratowanych od śmietnika kamyków, kamieni, koralików, które poniewierały się po kątach od kilkunastu lat, jeszcze z czasów prowadzenia działalności sztuki obdarowywania, gdzie prezenty dekorowane były różnymi dodatkami.




I wcześniejsze "wprawki".





Oraz prace mojej sister:




Kochani - rodzinnych, ciepłych Świąt 

i pomyślności w 2018 roku.





36 komentarzy:

  1. Pieknych Świąt w gronie Bliskich i Dobrego Roku!

    Przepiekne dekoracje, jak zawsze. Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Magicznych Świąt i dobrego, szczęśliwego Roku :)
      Ściskam już świątecznie

      Usuń
  2. Dziękuję za życzenia. Tobie życzę również Wesołych Świąt. Piękne są Twoje dekoracje, jestem pod wrażeniem tego, iloma rzeczami można przyozdobić dom i ogród.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo.
      Serdeczności na święta i cały przyszły rok

      Usuń
  3. W tym roku przypadkowo odkryłam jak pięknie potrafi kolorystycznie wyglądać skórka cytryny na tle świątecznych kolorów, widzę, że u Ciebie też cudnie wygląda :) Piękne masz ozdobiony dom a za tekst ,, Jestem już na tym etapie, że cieszy mnie, że jeszcze zjeżdżam." masz medal ode mnie. Bardzo mnie to ubawiło :D
    Uwielbiam szkło i kryształ więc jestem oczarowana twoimi ozdobami :)
    Buziaki :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozwaliłaś mnie swoim komentarzem ,,Brawo Ty" na moim blogu :)))))))))

      Usuń
    2. No bo zdolniacha jesteś i tyle w temacie.
      Buziole

      Usuń
  4. Przepiękne dekoracje-jak zawsze. I cudny kotkowy wieszak, gdzie takie sprzedają? Wspaniałych Świąt i pozdrowienia dla Mazur, których jeszcze sporo czasu nie zobaczę. Na nartach uważaj, ja na chodniku połamałam nóżkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kotkowy wieszak to gdziesik wyczaił mój najstarszy syn, maniak zakupowy, jeden strzał na dziesięć celny, ten mu się rzeczywiście udał.
      Z nart już wróciłam, tylko z siniakiem, co prawda na pół uda, ale nic to. Na prostej drodze też się można przewrócić, jak widać na Twoim przykładzie. Mam nadzieję, że z Twoją nóżką wszystko w porządku.
      Buziaki świąteczne

      Usuń
  5. Piękne stroiki świąteczne!:-)

    OdpowiedzUsuń
  6. No dobra ... Wesołych itd., ale co ja nakradnę pomysłów, to moje ... i Twoje, gdyż uczciwie napomknę :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No dobra ... Wesołych itd. dziękuję.

      A tak szczerze - ostatni wpis Głosia rozwalił mnie emocjonalnie, epopeja zimowa w poetyckich odsłonach z łosiem w tle godna nie tylko nagrody foto, ale i literackiej, bo kadry konkurują z tekstem, a może tekst z kadrami, sama nie wiem. Muszę zajrzeć do Was, bo aż mi wstyd, że na takie wartościowe blogi wpadam tak rzadko i czytam po łepkach. Co się z nami przez te komunikatory porobiło :((

      Usuń
    2. Nie wiem, jak Ona to robi. Niby chodzimy po tych samych miejscach, obserwujemy te same zjawiska, a ja w życiu bym czegoś takiego nie napisał:)) PS. Zapraszamy serdecznie!

      Usuń
  7. Wspaniałe dekoracje. Jestem po prostu oczarowana :)
    Miłego świętowania :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jolu proszę podpowiedz, jak połaczyć/czym jabłka w niebanalne kompozycje? jakieś piramidy, coś a'la tort ? zainspiruj proszę :* as :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Głowę mam zaprzątniętą barszczem, pasztetem, zawijańcami z jarmużem, słodkościami etc. Florystycznie jakaś pustka natenczas, sorki :(
      A`la tort zawsze się sprawdza, prosta dekoracja jest w punkt. Poszukaj w necie albo na stronie szkoły florystycznej Małgorzaty Niskiej, robili dekoracje na ślub Rubika z jabłkami.
      Uściski Anonimie

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź między tymi smakołykami Jolu :) w necie niewiele, dlatego pomyślałam o Tobie, myślę, że plasujesz się zaraz za Prestonem Baileyem ze swoimi florystycznymi działaniami ;) pozdrawiam as/anonim :)

      Usuń
  9. Urocze i niebanalne są Wasze ozdoby świąteczne, podobają mi się. Życzę radosnych Świąt Bożego Narodzenia i dobrego Nowego Roku, Jolu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochany Tamaryszku - dziękuję z całego serca :) I Tobie również spokojnych, wesołych, rodzinnych Świąt i dobrego roku 2018.

      Usuń
  10. Przecudne dekoracje !!! Wspaniałych Świąt Jolando , niezapomnianych chwil w rodzinnym gronie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maryś - dziękuję i ściskam świątecznie !!!

      Usuń
  11. Jestem zachwycona dekoracjami, są przepiękne i bardzo oryginalne.
    Dziękuję Jolu za piękne życzenia. Tobie również życzę spokojnych, rodzinnych Świąt. Serdecznie pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak zwykle, nie moge oczu oderwac od Twoich dekoracji. I podziwiam, ze tyle pichcicie, przetwarzacie:)

    Radosnych Swiat zycze Jolu, Tobie i rodzinie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Dekoracje przepiękne! Zdrowych i spokojnych Świąt :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Twoje dekoracje świąteczne są oryginale, po prostu super. Spokojnych Świąt !

    OdpowiedzUsuń
  15. Widać artystyczną duszę - podziwiam wspaniałe dekoracje - u Ciebie jest jednym słowem cudnie ! ! ! ! ! ! ! ! - pozdrawiam Jolando i wszystkiego dobrego w Nowym Roku

    OdpowiedzUsuń
  16. Prawdziwe dzieła sztuki, cudne dekoracje. Dziękuję za życzenia Jolu i odwzajemniam ich moc dla Ciebie, i Twojej Rodziny :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Zawsze do ciebie zaglądam z wielką przyjemnością.
    Życzę szczęśliwego Nowego Roku.

    OdpowiedzUsuń
  18. Najlepsze życzenia na Nowy Rok, oby obfitował we wspaniałe pomysły:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Lepiej późno, niż wcale - najlepszego!!!
    Zachwycił mnie drewniany taborecik, a zastanowiło poroże...

    OdpowiedzUsuń
  20. Jak zawsze jestem pod wrażeniem! Naturalistyczne stroiki po prostu wspaniałe..a gwiazda z porostami- cudo:)
    Miło tu do Pani zaglądać (i się zainspirować).
    Pozdrawiam, Aneta

    OdpowiedzUsuń
  21. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń