jo-landia

Odgruzowujemy je powolutku, głaszczemy każdą cegłę, kamień, z namaszczeniem podchodzimy do nadgryzionej
zębem czasu deski, belki czy okucia.
Nie jest naszym zamiarem stworzenie skansenu, ale marzymy o stworzeniu własnego, niepowtarzalnego miejsca,
gdzie chętnie będzie wpadać nasza dzieciarnia z wnukami, nasi przyjaciele.
Gdzie przydomowy warzywniak roztaczać będzie zapach ziół i kopru, gdzie dzieciaki będą mogły biegać na bosaka
(a uwielbiają !) i zrywać owoce prosto z sadu;
gdzie wiejski ogród będzie przypominał moje dzieciństwo z Podlasia, w którym nie zabraknie malwy, niezapominajki,
smagliczki, floksów, goździków brodatych, etc.
Będę zbierała grzyby, robiła przetwory, nalewki, ... a w międzyczasie dekoracje ślubno-weselne, bo bez tego jednak
nie potrafiłabym żyć.

niedziela, 20 sierpnia 2017

Ogród warzywny 2017

Witajcie Kochani :)
Wakacje w toku, na okrągło rodzinka, wnuki, znajomi, wieczorne ogniska, senne poranki ...
Warzywniak w tym sezonie imponujący, tym bardziej cieszę się, bo nie podlewam - chyba doby by zabrakło by podlać wszystko.
Szaleństwo przetworów w toku, bo żal żeby się cokolwiek zmarnowało.
Zostawiam Was ze zdjęciami, nie będę się rozpisywać, bo jest środek nocy.
Wybaczcie chaos w zdjęciach.

wschód


dynie pod czarnym bzem

czarnuszka

też czarnuszka

brzegowa rabata kwiatowa z szałwią zieloną, kosmosem, cyniami, urokliwym dziwaczkiem Jalapa, maciejką etc.



pomidory w gruncie, mam nadzieję, że zdążą dojrzeć 

cukinie i patisony rosną jak szalone

nasturcje na wabia, mietelnik i szarłat samosieje



w tunelu nasturcja rządzi, wysiewa się rokrocznie sama



malinowe - najlepsze !!!

szarłat nie wiadomo kiedy wyrósł na drzewo i panoszy się

jedną kobeę podcięły nornice i uschła, niestety; w tym sezonie nornic zatrzęsienie :( na łuku miał się piąć Piękny Jaś, ale nasiona nie wykiełkowały i przeflancowałam fasolkę tyczną, chyba ciut późno



Na rozkracznym słupie - chmiel i pięcioklapek, u stóp chrzan gigant






fasola na łuku


ogórasy na siatce

i nie tylko, bo podpór się nie doczekałam, jak widać :(




fasola tyczna na podporach


burak naciowy o niesamowitej barwie


odmładzałam truskawki, marnie zaczęły, ale kwitną coraz lepiej i zbieramy coraz więcej - nazywam je "całoroczne", owocują do późnej jesieni

oszalałe cukinie - kuliste

tu paskowana

i żółte

pomidory kłaniają się sałacie rzymskiej

bazylia z majerankiem - dwie podstawowe przyprawy w naszej kuchni





kapustne pod siatkami i bielinek nie ma szans

nikandra miechunkowa jako rabata obrzeża warzywnika, gdzieniegdzie ślazówka


Ogród ziołowy praktycznie od kilku sezonów niezmienny

bazylia, szałwia, mięta, melisa, oregano, tymianek, lubczyk, natka, rukola itd. oraz kwiaty

oregano

pysznogłówki, z lewej przekwitająca godecja, z prawej oregano





rajskie jabłuszka przy zielniku

Nie byłabym sobą ... zatem bukiecików kilka dla wytrwałych.

ostróżeczka polna

ogrodowo łąkowy

z kwiatów czosnku jadalnego, kryza z nikandry

ślazówka

groszek wieloletni (lędźwian) i jednoroczny w bukiecie ombre
i kompo siedliskowe



Nowy nabytek pod wiatą



No to pa, pa

29 komentarzy:

  1. Czuje zapachy Twojego ogrodu, tyle tam cudwnosci, a bukiety jak zwykle przepiekne:) Milej niedzieli:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepięknie to wszystko wygląda.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bujnie. Warzywniczo, to zdecydowanie jest dobry rok.

    OdpowiedzUsuń
  4. zachwyconam! a bukiety sa tak piekne, ze chyba wyrusze na pola ursynowskie i postaram sie cos z polnych kwiatuszkow wykreowac!

    OdpowiedzUsuń
  5. łał i nic więcej nie napiszę :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Po prostu raj na ziemi! Nie mam pojęcia Joluś jak Ty to wszystko ogarniasz? Chyba masz tam jakieś krasnoludki do pomocy :) Jestem zachwycona malowniczymi zakątkami i wspaniałą kondycją roślin. Najwyraźniej słońce nie dopiekło Wam tak mocno jak u nas, na południu. Ściskam Cię serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  7. Cudnie tam u Was...niesamowite zdjęcia..byliśmy w tym roku niedaleko ale nie daliśmy rady podjechać. ...muszą nam wystarczyć zeszłoroczne wspomnienia z wizyty u Was...
    Pozdrawiam serdecznie z Wielkopolski:-)

    OdpowiedzUsuń
  8. U mnie też szaleństwo w ogrodzie. Twój szalenie mnie się podoba. Bukiety tworzysz cudne. Ja dosiewam tylko kwiaty w ogrodzie. jakoś mało mi kolorów.

    OdpowiedzUsuń
  9. No tak - zasypałaś nas ogromem przepięknych zdjęć, rzuciłaś "pa" i zostawiłaś pełnych marzeń i zazdrości ;) Joluś czy tam u Ciebie chwasty to nie rosną wcale??? Podziwiam ogrom pracy, o urodzie tego wszystkiego nie wspomnę, tylko jeszcze raz sobie pooglądam i powzdycham :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Cudowny ogród - to mało powiedziane. Wszystkie rośliny niesamowicie żywotne. Chciało by się mieć podobny :))) I tylko pytanie - Czy to czary??????? Serdecznie pozdrawiam :))) Zuza

    OdpowiedzUsuń
  11. OOOOOOOOO!!!rajskie ogrody,mogą zazdrościć ,bo u Ciebie jest cudownie i jak bujnie wszystko rośnie :)jestem oczarowana i zaczarowana:)))u nas z powodu suszy marniutkie wszystko:((tylko cukinie ,buraczki i pomidory dały radę:(Dziś wreszcie pada,ale na ratunek już za późno:(Idę jeszcze raz pospacerować po Twoich włościach:)Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Warzywnik zapiera dech, cudowny.U mnie w tym roku totalna porażka. Ciągłe opady deszczu i chłód zrobiły swoje.Fasolka tez mi nie wzeszła.Jeszcze raz gratyluję

    OdpowiedzUsuń
  13. tfu tfu - piekny masz warzywnik i oglądając zdjęcia radowałam się z twoich plonów. Nic tak nie cieszy jak udany efekt własnej, ciężkiej pracy. Ogromnie się cieszę :)
    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cudne bukiety, dziękuję :) Sama poszukuję sprawnego zegara, którego mogłabym ustawić gdzieś na widoku jak działamy na dworzu aby kontrolować upływ czasu. Pięknie u Ciebie :D

      Usuń
  14. zachwyt , wielki zachwyt , moglabym ogladac godzinami twoje zdjecia , to wszystko przypomina mi ogrody wiejskie mojej babci, cudne masz zycie w cudnym miejscu , wiele pracy to kosztuje ale warto , wszystko jest takie piekne , takie niezwykle a jednak zwykle , cudne , uwielbiam kazda czastke twojego ogrodu - Jola

    OdpowiedzUsuń
  15. Jestem pod ogromnym wrażeniem. Cudne wszystko, a nasturcje w pomidorach rewelacyjne. Ciekawa jestem jak wykorzystujesz buraki naciowe. Ja wysiałam w tym roku po raz pierwszy. wyglądają pięknie :)ale nie mam pomysłu na ich konsumpcję. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Jak zwykle zaparło mi dech. Raj. Obfitość plonów jak i kolorów.Nie wiem, nasturcje czy czarnuszka, na które patrzeć? Pozdrawiam, Anna

    OdpowiedzUsuń
  17. Faktycznie Wasz warzywnik jest mega imponujący. Wszystko dorodne i bujne. Zauroczyła mnie dynia pod czarnym bzem , jak zielone wzgórze. Cudownie tam jest. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Naprawdę przepiękny ogród, mnóstwo pracy ale efekt świetny. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. Chrysteeeeeeeeeeeee Panieeeeeee..... Kobietoooooooo..........szał, po prostu szał!!

    OdpowiedzUsuń
  20. Boskie zdjęcia. Bukiety są przecudne. Masz naprawdę śliczny ogród i bardzo przyjemny blog.

    Pozdrawiam Cię serdecznie, Aga :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Blog super! Proszę codziennie dokonywać wpisów

    OdpowiedzUsuń
  22. Warzywnik masz imponujący, bardzo podziwiam. Ciekawe, jak potoczyły się losy pomidorów w gruncie (u mnie w porządku, zjedzone). Końcowe bukieciki śliczne, wszystkie. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  23. Very nice your blog and article. I like this blog thank for sharing.

    แคมฟรอก

    OdpowiedzUsuń
  24. Pozostaję z rozdziawioną buzią. :O Podchwycę kilka inspiracji. Dorodność warzyw wskazuje na bardzo dobrze dokarmioną ziemię, a ja dopiero zaczynam nad nią pracować. ;) Kłaniam się nisko i idę dalej się zachwycać :)

    OdpowiedzUsuń